Izglītība
Aktuāli
05.03.2021.
Jauniešu aptaujas rezultāti
Lai veidotu savu nākotni, jauniešiem vajag sapni par to. Un sapņi Ozolnieku novada skolu 9. klašu jauniešiem ir — lielāki, mazāki, grūtāk vai vieglāk piepildāmi, vispirms jau sapnis par izglītības turpināšanu. Apkopojot 2021. gada janvārī visās Ozolnieku novada skolās veikto aptauju 84 nākamo pamatskolas absolventu vidū, secinām, ka pārdomātu lēmumu pieņemšanā nozīmīga loma ir arī jauniešu vecāku, skolas pedagogu un karjeras konsultanta pozitīvam atbalstam.
Apmēram 92% jauniešu savas izglītības gaitas pēc 9.klases ir pārrunājuši ar vecākiem, un 77% saņēmuši vecāku atbalstu saviem lēmumiem. Pozitīvi, ka izglītojamo vecāki ir uzsākuši aktīvu dialogu ar karjeras speciālistu. Tālmācības periodā viņi ir vairāk iesaistījušies jauniešu ikdienā un mācību procesa izvērtēšanā, skaidrāk saskatot savas atvases „stiprās puses” un, pamanot arī „robus” zināšanās, prasmēs, audzināšanā. Laikā līdz pamatskolas atestāta saņemšanai, vēl ir iespējams daudz ko mainīt, lai prieks par paveikto ir visiem - absolventiem, ģimenes locekļiem un pedagogiem.
Apkopojot veiktās aptaujas rezultātus, atklājās, ka jaunieši pamatskolas gados ir apzināti izkopuši daudzviedīgas prasmes spējas un talantus, kas noderēs turpmākajā izglītības posmā, profesijas izvēlē un darba dzīvē. Jauniešu atbildes atklāj, ka ir prasmes un kompetences, kas šķiet svarīgas visiem, bet pamanāmas arī būtiskas atšķirības interešu jomās.
Par spīti dzīves un darba pieredzes trūkumam, aptauja rāda, ka vairumam jauniešu ir izpratne par sava turpmākā karjeras ceļa iespējām, kā arī lielākā daļa no viņiem jau ir izvēlējušies nākamo izglītības posmu personīgās izaugsmes ceļā. Priecē, ka arī karjeras izvēles jautājumus jaunieši lielākoties spēj veiksmīgi risināt patstāvīgi.
Lai palīdzētu neizlēmīgākajiem jauniešiem novērst problemātisku situāciju veidošanos nākotnē, pieaugušajiem – vecākiem, pedagogiem, karjeras konsultantam jācenšas izveidot uzticēšanās pilnu dialogu un aktīvāk jāiesaistās jauniešu ikdienā, sniedzot savu nenovērtējamo atbalstu.
Svarīgi arī ģimenē kopīgi ar jauniešiem pārrunāt par to, cik garš ceļa posms jau veikts un, cik daudz iespēju viņiem dzīvē vēl ir priekšā. Arī vecākus dažkārt pārņem bailes, jo ir vēlme kontrolēt un visu izdarīt pareizi. Bet kurš tad izgudrojis šo „pareizi”? Aptaujas sniegtie dati atspoguļo un parāda kopsakarības un tendences, kā skolu jaunieši izprot dzīvi, un var palīdzēt uzsākt sarunu ar pusaudzi savās mājās. Mēs bieži apbrīnojam citu cilvēku gājumu, tomēr arī tikpat bieži varam mācīties no citu cilvēku kļūdām. Taču, kā veidot savu dzīvi labāku, galīgā izvēle, lai paliek katra jaunieša paša ziņā.
Visi ļoti vēlamies dažādās sabiedrības dzīves jomās sagaidīt jaunus, harizmātiskus līderus. Patiess līderis izpaužas saskaņā ar sevi, cilvēcību, prasmi vadīt un paredzēt nākotni. Viņš ir ne tikai profesionālis savā nozarē, bet arī prot veidot attiecības un veiksmīgu komunikāciju, lai sasniegtu nosprausto mērķi. Aptaujas dati parāda, ka starp mūsu novada jauniešiem aug nākmie līderi! Lai viņiem izdodas dzīvē izvirzīt un neatlaidīgā darbā sasniegt nospraustos mērķus!
Ozolnieku novada karjeras izglītības speciālista informācija
23.02.2021.
Labas ziņas pirmsskolās!
Ozolnieku novada pirmsskolu pedagogiem un pedagogu palīgiem šonedēļ ir izmaksātas piemaksas, un iestādēs sāk veikt rutīnas skrīningu jeb iknedēļas siekalu testus.
No pašvaldībai kopā piešķirtiem 50 462 EUR, katram pirmsskolas pedagogam un pedagoga palīgam ir aprēķinātas piemaksas 300 EUR apmērā (par pilnu slodzi, pirms nodokļu nomaksas) no valsts paredzētajiem līdzekļiem par darbu Covid-19 pandēmijas apstākļos.
Pirmskolas izglītības iestādes no 2020. gada 9. novembra, kad valstī izsludināja ārkārtējo stāvokli, turpina darbu klātienē, atšķirībā no citām izglītības iestādēm, kas nodrošina mācību procesu attālināti. Pirmskolu pedagogiem darbs šī brīža situācijā, kad Covid-19 infekcija turpina nekontrolēti izplatīties, ir saistīts ar palielinātu darba apjomu (regulāras dezinfekcijas, pastiprināta epidemioloģisko prasību ievērošanas uzraudzība izglītojamiem u.c.), kā arī ar paaugstinātu risku darbinieka drošībai un veselībai.
Šajā sakarā šonedēļ mūsu novada izglītības iestādes uzsāk rutīnas skrīningu - obligātos Covid-19 testus, ko reizi nedēļā veiks katrā izglītības iestādē visiem darbiniekiem, kas veic darbu klātienē iekštelpās. Rutīnas skrīninga mērķis ir pēc iespējas ātrāk identificēt inficētās personas, t.sk. bez simptomiem, lai nepieļautu Covid-19 izplatību izglītības iestādēs un arī ārpus tās.
22. februārī apkopotā informācija liecina, ka Ozolnieku novada pašvaldības bērnudārzos saslimstības rādītāji ir zemi, šobrīd no Covid-19 ārstējas viens darbinieks un 1 izglītojamais, savukārt kopā 7 atrodas pašizolācijā kā kontaktpersonas.
Papildus arī informējam, ka klātienē strādājošajiem izglītības iestāžu pedagogiem un darbiniekiem, kas nonāk ciešā kontaktā ar bērniem, tiks nodrošināta iespēja vakcinēties prioritāri – to paredz 16. februārī valdībā izskatītais Veselības ministrijas informatīvais ziņojums “Par prioritāri vakcinējamām personu grupām”. Ceturtajā grupā papildus senioriem vecuma grupā 60-69 gadi vakcinācija tiks nodrošināta pirmsskolas un speciālās izglītības iestādēs strādājošajiem, kā arī pedagogiem tajās vispārizglītojošajās skolās, kas atsāks darbu klātienē pēc reģionālās pieejas principiem.
Informāciju sagatavoja Izglītības nodaļa
12.02.2021.
Pirmsskolas izglītības programmu īstenošanā iesaistītajiem nodrošinās antigēnu testus
Jaunākā vecumposma bērni nespēj ievērot distancēšanās un higiēnas pamatlietas tādā apjomā, lai izvairītos no tālākas Covid-19 infekcijas izplatīšanas, tāpēc pirmsskolas personāla ikdiena aizrit, ne tikai nodrošinot izglītības procesa norisi, bet arī palīdzot bērniem veikt pašaprūpi. Tāpēc testu veikšana pirmsskolas personālam ļaus ātrāk noteikt riska personas, kuras, iespējams, inficētas ar Covid-19.
Vairāk informācijas: https://www.izm.gov.lv/lv/jaunums/pirmsskolas-izglitibas-programmu-istenosana-iesaistitajiem-nodrosinas-antigenu-testus?fbclid=IwAR0tFdGc0Fs_wc-4KQuPy8cwKkDiZbD3RoO6S34TuGXAA1shCLDMQOa6cSg
12.02.2021.
3. un 6. klases skolēniem februārī un martā jāveic diagnostikas darbi.
Ņemot vērā, ka valstī joprojām epidemioloģiskās situācijas dēļ skolēni nevar uzsākt mācības klātienē, valsts plānotie diagnosticējošie darbi ir pilnveidoti tā, lai to veikšana būtu iespējama dažādos formātos. Izglītības iestādes uzdevums ir apzināt un izvēlēties darbu nosūtīšanas un izpildes variantus atbilstoši katra skolēna iespējām.
Lai atbalstītu vecākus, Valsts izglītības satura centra Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītājs Kaspars Špūle vadīja vebināru vecākiem par diagnosticējošo darbu norisi 2020./2021. mācību gadā. Vebināra ierakstu iespējams noskatīties Valsts izglītības satura centra Facebook lapā: https://fb.watch/3zDtyCuhYx/
Visbūtiskākāis, kas jāatceras vecākiem, ir atbalstīt bērnu ar diagnosticējošā darba veikšanas tehniskajiem izaicinājumiem, bet aicināt darbu veikt patstāvīgi. Diagnosticējošo darbu mērķis ir atklāt pašam skolēnam, viņa skolotājam un vecākiem līdz šim apgūtās prasmes, kā arī apzināt zināšanas un prasmes, ko vēl jāpagūst pilnveidot līdz mācību gada beigām. Par diagnosticējošajiem darbiem netiek liktas atzīmes, un to vērtējums neietekmē arī semestra vai gada atzīmi, tas ir tikai rīks, sadarbībai starp skolotāju un skolēnu, lai plānotu mācību procesu katra bērna individuālo prasmju pilnveidošanai.
Klātienes konsultācijas
No pirmdienas, 8. februāra, visu klašu skolēniem un jauniešiem visās izglītības pakāpēs – vispārējā, profesionālajā un augstākajā izglītībā – būs pieejamas individuālās konsultācijas klātienē, īpaši domājot par tiem jauniešiem, kuriem šajā pavasarī jākārto 12. klašu eksāmeni vai jāiegūst profesionālā izglītība un kvalifikācija pamata vai vidējās izglītības pakāpē.
Klātienes konsultācijas jo īpaši svarīgas bērniem, kuriem attālināto mācību laiks pastiprina mācību pārtraukšanas, sociāla rakstura un nevienlīdzības riskus. Tie ir bērni, kuriem ierobežota pieeja mācību rīkiem un viedierīcēm, kuriem ir nopietnas mācību grūtības un nepieciešams psiholoģiskais atbalsts.
Konsultācija klātienē varēs notikt tikai pēc pedagoga aicinājuma, atbilstoši izglītības iestādē noteiktajai kārtībai un nodrošinot, ka skolēni savā starpā nesatiekas. Konsultācijas laikā gan pedagogam, gan skolēnam jālieto mutes un deguna aizsegs un ievēro divu metru distance. Vienas konsultācijas laiks nedrīkst nepārsniedz 40 minūtes.
Kaut gan otrdien, 2. februārī, valdība konceptuāli vienojās, ka no 8. janvāra mācības klātienē varētu atsākt 1. un 2.klašu skolēni, tomēr, pasliktinoties epidemioloģiskajais situācijai, no šīs ieceres nācās atteikties. Aicinot sabiedrību kopumā stingri ievērot noteiktos ierobežojumus un drošības pasākumus, ministrija rosinās valdību turpmākā pieejā atbalstīt reģionālās pieejas principu klātienes mācību pakāpeniskai atsākšanai tajos novados, kuros epidemioloģiskie rādītāji ir zemāki par valsts vidējiem rādītājiem.
Informācija no Izglītības un zinātnes ministrijas mājas lapas: https://www.izm.gov.lv/lv/jaunums/no-8-februara-bus-atlautas-individualas-klatienes-konsultacijas-visas-izglitibas-pakapes