Pašvaldības policijas nolikums
APSTIPRINĀTS
ar Ozolnieku novada domes
2019.gada 20.jūnija
lēmumu Nr.14 (protokols Nr.7)
Ozolnieku novada pašvaldības policijas nolikums
Izdots saskaņā ar
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 28.pantu
1.Vispārīgie noteikumi
1.1. Nolikums nosaka Ozolnieku novada Pašvaldības policijas (turpmāk – Pašvaldības policija) vadību, izveidošanas kārtību, darbības likumību, uzdevumus, pienākumus, tiesības un atbildību.
1.2. Pašvaldības policija ir Ozolnieku novada domes (turpmāk – Dome) izveidota iestāde, lai atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei nodrošinātu sabiedrisko kārtību un drošību Ozolnieku novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) administratīvajā teritorijā.
1.3. Pašvaldības policija darbojas saskaņā ar šo nolikumu un savā darbībā ievēro un pilda Latvijas Republikas Satversmi, likumu “Par policiju”, likumu “Par pašvaldībām”, Ministru kabineta noteikumus, Pašvaldības saistošos noteikumus un Domes pieņemtos lēmumus, kā arī citus normatīvos aktus.
1.4. Pašvaldības policija ir pakļauta Pašvaldības izpilddirektoram, tā tiek finansēta un saimnieciski nodrošināta no Pašvaldības budžeta finanšu līdzekļiem atbilstoši Pašvaldībā noteiktajai kārtībai, tā sadarbojas ar Valsts policiju, Valsts drošības dienestu un citām valsts un pašvaldības institūcijām.
1.5. Pašvaldības policijai ir savs zīmogs ar Pašvaldības ģerboņa attēlu un pilnu Pašvaldības policijas nosaukumu, un noteikta parauga veidlapa.
1.6. Pašvaldības policijas juridiskā adrese: Stadionu iela 10, Ozolnieki, Ozolnieku pagasts, Ozolnieku novads, LV-3018.
2. Pašvaldības policijas uzdevumi, pienākumi un tiesības
2.1. Pašvaldības policijas galvenie uzdevumi Ozolnieku novada administratīvajā teritorijā:
2.1.1. nodrošināt personu un sabiedrības drošību;
2.1.2. novērst administratīvos pārkāpumus un citus likumpārkāpumus;
2.1.3. atklāt administratīvos pārkāpumus un personas, kuras izdarījušas administratīvos pārkāpumus;
2.1.4. normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā sniegt palīdzību personām, iestādēm, uzņēmumiem un organizācijām to tiesību aizsardzībā un saskaņā ar likumu noteikto pienākumu izpildē;
2.1.5. atbilstoši savai kompetencei piemērot administratīvos sodus.
2.2. Lai pildītu savus uzdevumus, Pašvaldības policijas pilda likumā "Par policiju" noteiktos pienākumus, kā arī:
2.2.1. kontrolē Latvijas Republikas likumu, Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumu un Pašvaldības saistošo noteikumu, par kuru pārkāpšanu paredzēta administratīvā atbildība, izpildi, sastāda administratīvā pārkāpuma protokolus un administratīvā pārkāpuma protokolus-paziņojumus, uzliek naudas sodus un piedzen tos;
2.2.2. novērš un pārtrauc sabiedriskās kārtības pārkāpumus; ja ar saviem spēkiem pārkāpumus novērst vai pārtraukt nav iespējams, sadarbībā ar Valsts policiju piedalās pārkāpumu novēršanā vai pārtraukšanā;
2.2.3. veic preventīvos pasākumus likumpārkāpumu novēršanā; ja ar saviem spēkiem nav iespējams novērst likumpārkāpumu veicinošos apstākļus, informē par tiem Domi vai tās uzdevumā attiecīgās kompetentās institūcijas un sadarbojas ar tām šo apstākļu novēršanā;
2.2.4. ievērojot Valsts policijas darbinieku norādījumus, veic nepieciešamos pasākumus likumpārkāpumu, kuru izskatīšana ir Valsts policijas kompetencē, novēršanā, pārkāpēja aizturēšanā, notikuma vietas apsargāšanā, par to ziņojot Valsts policijai, kā arī nodod tai likumpārkāpēju un attiecīgos dokumentus;
2.2.5. sniedz neatliekamo palīdzību, tai skaitā neatliekamo medicīnisko palīdzību, personām, kuras cietušas likumpārkāpuma rezultātā, nelaimes gadījumā vai atrodas bezpalīdzības stāvoklī, kā arī nepilngadīgām personām, kuras palikušas bez vecāku vai aizbildņu uzraudzības līdz viņu nodošanai attiecīgām institūcijām;
2.2.6. nodrošina atrasto un Pašvaldības policijai nodoto dokumentu, mantu, vērtspapīru un cita veida īpašuma saglabāšanu līdz tā nodošanai īpašniekam vai kompetentai institūcijai;
2.2.7. apsargāt un konvojē personas, kuras aizturētas vai arestētas par administratīvajiem pārkāpumiem;
2.2.8. sadarbojas ar veselības aizsardzības un veterināruzraudzības iestādēm - karantīnas pasākumu veikšanā, epidēmiju un epizootiju gadījumos;
2.2.9. sadarbojas ar vides aizsardzības iestādēm un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi to likumīgajā darbībā;
2.2.10. reģistrē informāciju par pārkāpumiem un personām, kuras tos izdarījušas, kā arī pasākumus, ko saskaņā ar šo informāciju veikusi Pašvaldības policija; pēc Valsts policijas vai citu kompetentu institūciju rakstiska pieprasījuma normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz Pašvaldības policijas rīcībā esošo informāciju, materiālus par pārkāpumiem un personām, kuras tos izdarījušas;
2.2.11. kontrolē vides aizsardzības prasību ievērošanu, veicot plānotas pārbaudes, vai ja ir pamatotas aizdomas par vides normatīvo aktu pārkāpumiem, - īpašnieka klātbūtnē iebrauc vai ieiet un pārbauda jebkuru teritoriju, iekārtu vai citu objektu;
2.2.12. sadarbībā ar izglītības iestādēm, Valsts policiju, bāriņtiesu, sabiedriskajām organizācijām un citām iestādēm veic likumpārkāpumu novēršanas darbu ar bērniem un vecākiem;
2.2.13. Ozolnieku administratīvajā teritorijā piedalās civilās aizsardzības pasākumu nodrošināšanā, glābšanas un evakuācijas darbos, palīdzības sniegšanā cietušajiem;
2.2.14. kontrolē transportlīdzekļu apstāšanās un stāvēšanas noteikumu ievērošanu atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem; izskata administratīvo pārkāpumu lietas par transportlīdzekļa apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpšanu;
2.2.15. sadarbojoties ar Pašvaldības būvvaldi – īpašnieka klātbūtnē iekļūst būvēs un īpašumu teritorijās, ja ir pamatotas aizdomas par būvniecības normatīvo aktu pārkāpumiem;
2.2.16. nodrošina sabiedrisko kārtību Pašvaldības organizētajos pasākumos;
2.2.17. veic citus Pašvaldības uzdotos uzdevumus, ja tas nav pretrunā ar likumu “Par policiju” un citiem normatīvajiem aktiem.
2.3. Lai pildītu savus pienākumus, Pašvaldības policijas darbiniekam ir likumā "Par policiju" noteiktās tiesības.
3. Pašvaldības policijas darba organizācija
3.1. Pašvaldības policijas darbinieku skaitlisko sastāvu, atalgojumu un sociālās garantijas nosaka Dome saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
3.2. Pašvaldības policijas darbu vada Pašvaldības policijas priekšnieks, kuru Dome likumā noteiktajā kārtībā ieceļ amatā un atbrīvo no amata.
3.3. Pašvaldības policijas sastāvu veido policijas priekšnieks, vecākie inspektori, inspektori un jaunākie inspektori. Policijas priekšniekam var būt arī vietnieks.
3.4. Pašvaldības policijas darbiniekus, kuri atbilst likuma „Par policiju” 21. panta prasībām, pieņem darbā un atbrīvo no darba Pašvaldības izpilddirektors.
3.5. Pašvaldības policijas priekšnieka un to darbinieku kompetenci, pienākumus un atbildību nosaka darba līgumā un amata aprakstā.
3.6. Katrs pašvaldības policijas darbinieks atbild par savu pienākumu izpildi saskaņā ar šo nolikumu, darba līgumu, amata aprakstu un pienākumu sadali starp pašvaldības policijas darbiniekiem.
3.7. Pašvaldības policija savā darbā izmanto dienesta transportlīdzekļus ar atšķirības zīmēm un / vai bākugunīm, kas aprīkotas saskaņā ar normatīviem aktiem.
3.8. Pašvaldības policijas darbinieki tiek novērtēti atbilstoši iekšējiem noteikumiem par Pašvaldības darbinieku novērtēšanu.
3.9. Pašvaldības policijas darbiniekiem, pildot amata pienākumus, ir klāt amata apliecība. Pašvaldības policijas priekšnieks, izdodot iekšējo normatīvo aktu, nosaka amata apliecības paraugu, tās izsniegšanas un nodošanas kārtību.
3.10. Pašvaldības policijas darbinieks, veicot amata pienākumus, tos pilda formas tērpā ar tam piestiprinātu personas identifikācijas zīmi. Atsevišķus uzdevumus, kas nepieciešami Pašvaldības policijas pamatfunkciju izpildei, darbinieks ar tiešā priekšnieka atļauju var pildīt civilā apģērbā.
3.11. Ar Pašvaldības policijas priekšnieka rīkojumu Pašvaldības policijas darbiniekam var atļaut glabāt speciālos līdzekļus viņa dzīvesvietā saskaņā ar šo speciālo līdzekļu glabāšanas noteikumiem.
3.12. Pašvaldības policijas priekšnieks:
3.12.1. plāno, organizē un vada Pašvaldības policijas darbu atbilstoši ar šī nolikuma, sava amata apraksta un darba līguma nosacījumiem;
3.12.2. nosaka darbiniekiem darba uzdevumus un sadala pienākumus, kā arī kontrolē to izpildi;
3.12.3. ir atbildīgs par Pašvaldības policijas resursu un finanšu līdzekļu ekonomisku, lietderīgu un racionālu izlietošanu atbilstoši tās uzdevumiem un pienākumiem;
3.12.4. izskata lietas par administratīvajiem pārkāpumiem un pieņem lēmumus administratīvo pārkāpumu lietās vai sagatavo administratīvā pārkāpuma lietas nosūtīšanu pēc piekritības;
3.12.5. analizē administratīvo pārkāpumu cēloņus un to veicinošos apstākļus, plāno un organizē pasākumus to novēršanai;
3.12.6. pēc nepieciešamības piedalās Domes komisiju, komiteju un Domes sēdēs, iesniedz priekšlikumus jautājumos, kas ietilpst Pašvaldības policijas kompetencē;
3.12.7. informē Domi par normatīvo aktu būtiskajām izmaiņām un tā izpildei nepieciešamo tehnisko vai finansiālo nodrošinājumu;
3.12.8. sniedz norādījumus, paskaidrojumus un konsultācijas jautājumos, kas ietilpst Pašvaldības policijas kompetencē, atbild uz iedzīvotāju iesniegumiem vai sūdzībām, atbild uz valsts vai pašvaldību iestāžu iesniegumiem vai pieprasījumiem, ievērojot normatīvajos aktos noteikto konfidencialitāti;
3.12.9. nodrošina Pašvaldības policijas lietu nomenklatūras uzturēšanu un izpildi.
3.13. Pašvaldības policijas priekšniekam ir tiesības izdot iestādes iekšējos normatīvos aktus Pašvaldības policijas darba organizācijas jautājumos.
4. Pašvaldības policijas darbinieka tiesiskā un sociālā aizsardzība
4.1. Pašvaldības policijas darbinieka godu, cieņu, dzīvību un veselību no apdraudējumiem aizsargā Latvijas Republikas likumi.
4.2. Pašvaldības policijas darbinieka darba tiesiskās attiecības regulē Darba likums.
4.3. Pašvaldības policijas darbiniekam noteikta 40 stundu darba nedēļa, bet nepieciešamības gadījumā Pašvaldības policijas darbinieku ar Pašvaldības policijas priekšnieka rīkojumu var iesaistīt darbā ārpus noteiktā darba laika, to apmaksājot saskaņā ar Darba likuma noteikumiem.
4.4. Kaitējumu, kas nodarīts Pašvaldības policijas darbinieka veselībai un mantai, viņam pildot dienesta pienākumus, atlīdzina saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
4.5. Pašvaldības policijas darbinieks tiek apdrošināts pret nelaimes gadījumiem darbā.
4.6. Papildus vispārējām Pašvaldības policijas darbinieku darbības drošības un sociālo garantiju normām, Dome Pašvaldības policijas darbiniekiem var paredzēt plašākas sociālas garantijas un darba atzinības formas.
4.7. Pašvaldības policijas priekšnieks piešķirtā budžeta ietvaros, ievērojot normatīvo aktu prasības, lemj par prēmiju, piemaksu un pabalstu piešķiršanu Pašvaldības policijas darbiniekiem, saskaņojot ar Pašvaldības izpilddirektoru.
4.8. Pašvaldības policijas darbiniekam var tikt paredzēta uzturdevas kompensācija, kuras apjomu un izmaksāšanas kārtību nosaka Dome.
5. Pašvaldības policijas manta un finanšu līdzekļi
5.1. Pašvaldības policijas manta ir Pašvaldības īpašumā esošā nekustamā un kustamā manta, kas nodota Pašvaldības policijas valdījumā.
5.2. Pašvaldības policijai atbilstoši apstiprinātajam budžetam ir tiesības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iegādāties savu uzdevumu veikšanai nepieciešamo mantu un segt pakalpojumu izmaksas.
5.3. Pašvaldības policijas finanšu līdzekļus veido Pašvaldības budžetā paredzētie līdzekļi Pašvaldības policijas funkciju veikšanai.
5.4. Pašvaldības policijas priekšnieks rīkojas ar Pašvaldības policijas finanšu līdzekļiem atbilstoši apstiprinātajam Pašvaldības policijas budžetam.
5.5. Pašvaldības policijas priekšnieks reizi gadā iesniedz Pašvaldības izpilddirektoram pārskatu par Pašvaldības policijas funkciju izpildi un budžeta līdzekļu izlietojumu.
6. Pašvaldības policijas darbības kontrole un uzraudzība
6.1.Pašvaldības policijas priekšniekam ir tiesības atcelt pretlikumīgus Pašvaldības policijas darbinieka lēmumus.
6.2. Pašvaldības policijas priekšnieks pieņem lēmumu par privātpersonas apstrīdētu Pašvaldības policijas darbinieka izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību.
6.3. Pašvaldības policijas priekšnieka izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var apstrīdēt Pašvaldības administratīvo aktu strīdu komisijā.
6.4. Sūdzības par Pašvaldības policijas darbinieku un priekšnieka lēmumiem administratīvo pārkāpumu lietās tiek iesniegtas un izskatītas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
6.5. Uzraudzību par likumu ievērošanu Pašvaldības policijas darbībā veic Latvijas Republikas ģenerālprokurors un viņam pakļautie prokurori.
6.6. Šajā nolikumā neatrunātos jautājumus Pašvaldības policija risina normatīvo aktu noteiktā kārtībā, kā arī saskaņā ar Domes lēmumiem un rīkojumiem.
7. Noslēguma jautājumi
7.1. Nolikums stājas spēkā 2019.gada 1.jūlijā.
7.2. Ar šī nolikuma spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē 2008.gada 11.decembrī apstiprinātais Ozolnieku novada pašvaldību policijas nolikums.
Domes priekšsēdētājs D.Liepiņš