14/2019 "Par aprūpes mājās pakalpojuma organizēšanu Ozolnieku novadā"
SPĒKĀ AR 2019. GADA 1. AUGUSTU
Apstiprināti ar Ozolnieku novada domes
2019.gada 30.maija sēdes lēmumu Nr.16
(protokols Nr.6)
Precizēti ar Ozolnieku novada domes
2019.gada 18.jūlija sēdes lēmumu Nr.17
(protokols Nr.8)
Ozolnieku novada domes saistošie noteikumi Nr.14/2019
„ Par aprūpes mājās pakalpojuma organizēšanu Ozolnieku novadā”
Izdoti saskaņā ar
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1.1. Saistošie noteikumi (turpmāk - noteikumi) nosaka Ozolnieku novada pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība) aprūpējamās personas aprūpes mājās pamatvajadzību nodrošināšanas pakalpojuma (turpmāk - Pakalpojums) saturu un apjomu, tā piešķiršanas un pārtraukšanas, saņemšanas un samaksas kārtību, Pakalpojuma veidus, līmeņus, kā arī lēmumu par Pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.
1.2. Noteikumos lietotie termini:
2.1. sociālās aprūpes pakalpojums – pasākumu kopums, kas vērsts uz to personu pamatvajadzību apmierināšanu, kurām ir objektīvas grūtības aprūpēt sevi vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ un ietver sevī pakalpojumus personas dzīvesvietā;
2.2. aprūpe mājās – sociālās aprūpes pakalpojumi mājās pamatvajadzību apmierināšanai personai, kuras objektīvu apstākļu dēļ nevar sevi aprūpēt (turpmāk - Pakalpojums);
2.3. Personas aprūpes līmenis – personas pašaprūpes spēju iztrūkuma pakāpi raksturojoša skaitliski izteikta vērtība, kura nosaka sociālā darba speciālista piesaistīta multidisciplināra speciālistu komanda, pamatojoties uz personas funkcionālo traucējumu smaguma pakāpes un vajadzību, kā arī sociālās aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai veicamo darbību un piesaistāmo resursu apjoma novērtējumu;
2.4. aprūpētājs – persona, kurai ir prasmes un zināšanas veikt aprūpi mājās un ar kuru Ozolnieku novada Sociālais dienests (turpmāk - Dienests) ir noslēdzis līgumu par aprūpes pakalpojuma sniegšanu;
2.5. aprūpējamā persona – persona, kura saņem sociālo pakalpojumu – aprūpi mājās (turpmāk – Persona);
2.6. likumīgais apgādnieks – personai kurai saskaņā ar likumu vai tiesas nolēmumu ir pienākums rūpēties par savu laulāto, bērniem vai vecākiem.
- 3. Pakalpojuma mērķis ir nodrošināt sociālās aprūpes pakalpojumu aprūpe mājās Ozolnieku novada iedzīvotājiem, kuriem ir objektīvas grūtības aprūpēt sevi vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ.
- 4. Pakalpojumu ir tiesīgas saņemt Ozolnieku novadā dzīves vietu deklarējušas un faktiski dzīvojošas personas, kuras vecuma, veselības stāvokļa vai citu objektīvu iemeslu dēļ nespēj sev nodrošināt aprūpes pamatvajadzības.
II. Pakalpojuma veidi un līmeņi
2.1. Pakalpojuma veidi var būt:
2.1.1. pastāvīga aprūpe -tiek sniegta personām, kuras vecuma un funkcionālo traucējumu dēļ nespēj sevi aprūpēt;
2.1.2. pagaidu aprūpe -tiek sniegta personām, kuras slimības vai atveseļošanās periodā nespēj sevi aprūpēt;
2.1.3. pakalpojums “Drošības poga” - nodrošina nepārtrauktas saziņas iespējas, informatīvo atbalstu un palīdzību 24 stundas diennaktī Personām, kurām tiek nodrošināts Pakalpojums un kurām vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ pastāv risks nonākt bezpalīdzības stāvoklī.
2.2. Pakalpojuma komplekss ir sadalīts četros aprūpes līmeņos (Pielikumā). Līmeņi tiek noteikti individuāli, izvērtējot Personas vajadzības saskaņā ar šo noteikumu 3.3.2. punktu.
III. Pakalpojuma piešķiršanas, saņemšanas un pārtraukšanas kārtība
3.1. Pakalpojuma saņemšanai Persona Dienestā iesniedz sekojošus dokumentus:
3.1.1.iesniegumu, kurā norāda problēmu un tās vēlamo risinājumu;
3.1.2.sadarbībā ar sociālo darbinieku, sagatavo Pašvaldības informācijas sistēmā iztikas līdzekļu deklarāciju;
3.1.3.ģimenes ārsta izziņu par Personas veselības stāvokli ar atzinumu par aprūpes mājās nepieciešamību. Izziņā norāda medicīnisko kontrindikāciju (plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības, seksuāli transmisīvās slimības) neesamību;
3.1.4.psihiatra atzinumu par speciālo (psihisko) kontrindikāciju neesamību un piemērotāko Pakalpojuma veidu Personai ar garīga rakstura traucējumiem;
3.1.5.dokumentus, kas apliecina, ka likumīgie apgādnieki nespēj nodrošināt nepieciešamo aprūpi vecuma, veselības stāvokļa vai citu objektīvu apstākļu dēļ uzskatāmi:
3.1.5.1.apgādnieka slimības laiks;
3.1.5.2.apgādnieka atrašanās medicīniskās vai sociālās rehabilitācijas institūcijā;
3.1.5.3.apgādnieks ir pensijas vecuma persona argarīga vai fiziska rakstura traucējumi, kurš šo ierobežojumu dēļ nevar veikt aprūpi, ko apstiprina ģimenes ārsta izziņa vai Valsts darba ekspertīzes ārstu komisijas lēmums;
3.1.5.4.apgādnieka nodarbinātības, ienākumu un materiālo stāvokli apliecinošas izziņaspar vidējo izpeļņu pēdējos trīs mēnešos;
3.1.5.5.apgādnieka dzīvesvietas attālums.
3.2. Dienesta sociālais darbinieks izvērtē un pieņem lēmumu par likumīgo apgādnieku nespēju nodrošināt nepieciešamo aprūpi Personai.
3.3 Pakalpojuma piešķiršanai Dienests 30 darba dienu laikā pēc šo noteikuma 3.1. punkta minēto dokumentu saņemšanas un reģistrēšanas veic šādas darbības:
3.3.1. apmeklē Personu dzīvesvietā vai medicīnas iestādē, sastāda dzīvēs vietas apsekošanas aktu, ja tas nepieciešams lēmumu pieņemšanai;
3.3.2. izvērtē Personas vajadzības un nosaka aprūpes līmeni, atbilstoši 2019. gada 02. aprīļa Ministru kabineta noteikumiem Nr. 138 “Noteikumi par sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības saņemšanu”;
3.3.3.Dienests pieņem lēmumu par Pakalpojuma piešķiršanu/atteikumu to piešķirt, par ko informē Pakalpojuma pieprasītāju;
3.3.4. pozitīva lēmuma gadījumā Dienests noslēdz aprūpes uzņēmuma līgumu ar aprūpētāju (pirmajam, otrajam un trešajam aprūpes līmenim) vai vienošanos par pirmā aprūpes līmeņa nodrošināšanu no Dienesta resursiem, pēc Dienesta sociālā darbinieka izvērtējuma;
3.3.5.gadījumos, kad Personai nepieciešami ceturtajā aprūpes līmenī noteiktie pakalpojumi un, ja Personai nav likumīgo apgādnieku, Dienests risina jautājumu par Personas ievietošanu īslaicīgās vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
3.4. Pakalpojums tiek organizēts un sniegts atbilstoši Dienesta un aprūpētāja sagatavotajam aprūpes plānam.
3.4.1.Pakalpojuma pirmo līmeni sniedz Dienesta aprūpētājs, bet otro un trešo aprūpes līmeņa Pakalpojumu nodrošina uz līguma pamata piesaistītā fiziskā vai juridiskā persona.
3.4.2.Dienests nenodrošina diennakts aprūpi.
3.4.3.Dienests pārskata sniegtā Pakalpojuma nepieciešamību un saturu – vienu reizi gadā pastāvīgās aprūpes gadījumā, un reizi trijos mēnešos pagaidu aprūpes gadījumā.
3.4.4.Pēc noteiktā aprūpes laika perioda beigām Persona pēc nepieciešamības atkārtoti pieprasa Pakalpojumu šajos noteikumos noteiktajā kārtībā.
3.4.5.Pakalpojumu organizē, pārzina un kontrolē Dienests un vienu reizi gadā, kā arī Pakalpojuma pārtraukšanas gadījumā, veic sniegtā Pakalpojuma kvalitātes novērtēšanu.
3.5.Pakalpojums tiek pārtraukts, ja:
3.5.1. Persona atgūst pašaprūpes spējas,
3.5.2. izbeidzas objektīvie apstākļi, kuru dēļ likumīgie apgādnieki nespēja nodrošināt Personas aprūpi un uzraudzību,
3.5.3. Personai nepieciešama diennakts aprūpe un pastāvīga uzraudzība vai tā tiek ievietota ilgstošās sociālās aprūpes institūcijā,
3.5.4. Persona izbraukusi uz patstāvīgu dzīvi citas pašvaldības teritorijā vai ārpus Latvijas,
3.5.5. Persona gada laikā vairāk kā divas reizes pieprasījusi mainīt aprūpētāju vai arī vairāk kā divi aprūpētāji ir atteikušies sniegt aprūpi Personai.
IV. Pakalpojuma samaksas kārtība
4.1.Pakalpojums var tikt finansēts:
4.1.1. no Dienesta budžeta līdzekļiem pilnā vai daļējā apmērā;
4.1.2. no Personas vai tās likumīgo apgādnieku līdzekļiem.
4.2.Pakalpojuma maksa aprūpētājam tiek noteikta pēc veicamo darba uzdevumu līmeņiem, kas noteikti, veicot novērtēšanu un aprūpes līmeņa noteikšanu:
4.2.1. par pirmo aprūpes līmeni - 50,00 euro mēnesī (ja Pakalpojumu nesniedz Dienesta darbinieks);
4.2.2. par otro aprūpes līmeni – 125,00 euro mēnesī;
4.2.3. par trešo aprūpes līmeni – 175,00 euro mēnesī.
4.3.No Dienesta budžeta līdzekļiem pilnībā apmaksātu Pakalpojumu piešķir Personai, kura atzīta par trūcīgu vai maznodrošinātu un kurai nav likumīgu apgādnieku.
4.4.Ja Personas ienākumi pirms Pakalpojuma samaksas ir augstāki par valstī noteikto trūcīgas personas ienākumu līmeni, bet Persona nevar samaksāt pilnu Pakalpojuma maksu, Persona maksā daļu no Pakalpojuma maksas - starpību starp viņa ienākumu līmeni un valstī noteikto trūcīgas personas ienākumu līmeni. Pārējo Pakalpojuma samaksas daļu līdz pilnai Pakalpojuma samaksai sedz no likumīgā apgādnieka līdzekļiem.
4.5. Līdzekļi, kas pēc Pakalpojuma samaksas paliek likumīgā apgādnieka ģimenes rīcībā, nedrīkst būt mazāki par summu, kura aprēķināta, reizinot valstī noteikto minimālo algu ar šādu koeficientu:
4.5.1. par vienas personas ģimeni — 1,0;
4.5.2. par katru nākamo ģimenes locekli — 0,5.
4.6. Ja likumīgā apgādnieka ģimenes rīcībā esošie līdzekļi pārsniedz šo noteikumu 4.5.apakšpunktā noteikto līmeni, bet apgādnieks nevar samaksāt pilnu Pakalpojuma maksu, likumīgais apgādnieks maksā daļu no pakalpojuma maksas — starpību starp viņa ienākumu līmeni un šo noteikumu 4.5.apakšpunktā noteiktajā kārtībā aprēķināto summu, kura paliek tās rīcībā. Pārējo Pakalpojuma samaksas daļu līdz pilnai Pakalpojuma samaksai sedz no Dienesta budžeta.
4.7. Ja Persona ir noslēgusi uztura līgumu ar trešo personu, kuru izvērtējot, secināms, ka saskaņā ar uztura līgumu Persona saņem to pašu pakalpojumu, ko nodrošinātu Pakalpojums, Pakalpojuma maksa netiek segta no Dienesta budžeta līdzekļiem.
4.8. Dienestam ir tiesības pieņemt pamatotu lēmumu par Pakalpojuma nepieciešamību un citu samaksas kārtību, ja Personai ir radušās īpašas grūtības pašaprūpes veikšanā un tās situācija neatbilst šajos noteikumos minētajiem Pakalpojuma saņemšanas kritērijiem.
V. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība
5.1. Dienesta pieņemtos lēmumus par Pakalpojuma piešķiršanu, atteikumu to piešķirt vai Pakalpojuma pārtraukšanu var apstrīdēt Pašvaldības administratīvo aktu strīdu komisijā Stadiona ielā 10, Ozolnieki, Ozolnieku pagastā, Ozolnieku novadā, LV-3018, iesniegumu par administratīvā akta apstrīdēšanu iesniedzot Dienestā.
5.2. Pašvaldības administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Atmodas ielā 19, Jelgavā, LV-3001, Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
VI. Noslēguma jautājumi
6.1. Ar šo noteikumu spēkā stāšanās dienu atzīt par spēku zaudējušiem Ozolnieku novada pašvaldības domes 2011.gada 9.augusta saistošos noteikumus Nr. 15/2011 “Par aprūpi mājās”.
Pielikums
Ozolnieku novada domes
2019.gada 30.maija
saistošajiem noteikumiem Nr.14/2019
Aprūpe mājās pakalpojuma līmeņi
1. Pirmā līmeņa aprūpe tiek nodrošināta 4 h nedēļā un ietver šādus pakalpojumus:
- pārrunas par nepieciešamo aprūpi, sabiedrībā notiekošajiem procesiem,
- ārsta un citu medicīnas darbinieku izsaukšana,
- medikamentu, rūpniecības preču un pārtikas produktu iegāde,
- veļas mazgāšana,
- komunālo, kā arī citu maksājumu kārtošana,
- pavadoņa pakalpojumi personai valsts un pašvaldību iestāžu apmeklēšanā iestādēs ne biežāk kā 2 reizes mēnesī.
2.Pirmā līmeņa aprūpi var nodrošināt sociāla dienesta aprūpētājs.
3. Otrā līmeņa aprūpe tiek nodrošināta 10 stundas nedēļā, to sniedz fiziska vai juridiska persona un ietver šādus pakalpojumus:
- pārrunas par nepieciešamo aprūpi, sabiedrībā notiekošajiem procesiem,
- ārsta un citu medicīnas darbinieku izsaukšana,
- medikamentu, rūpniecības preču un pārtikas produktu iegāde,
- veļas mazgāšana,
- komunālo, kā arī citu maksājumu kārtošana,
- pavadoņa pakalpojumi personai valsts un pašvaldību iestāžu apmeklēšanā iestādēs ne biežāk kā 2 reizes mēnesī.
- telpu uzkopšana 1 reizi nedēļā,
- atkritumu iznešana,
- veļas nomaiņa, veļas nodošana mazgātavā un saņemšana,
- komunālo, kā arī citu maksājumu kārtošana,
- ūdens piegāde,
- kurināmā piegāde telpās, krāsns kurināšana,
- personiskā aprūpe (mazgāšanās, nagu griešana, skūšanās, palīdzība ēdienu gatavošanā, trauku mazgāšana).
4. Trešā līmeņa aprūpe tiek nodrošināta 14 stundas nedēļā, to sniedz fiziska vai juridiska persona un ietver šādus pakalpojumus:
- pārrunas par nepieciešamo aprūpi, sabiedrībā notiekošajiem procesiem,
- ārsta un citu medicīnas darbinieku izsaukšana,
- medikamentu, rūpniecības preču un pārtikas produktu iegāde,
- veļas mazgāšana,
- komunālo, kā arī citu maksājumu kārtošana,
- pavadoņa pakalpojumi personai valsts un pašvaldību iestāžu apmeklēšanā iestādēs ne biežāk kā 2 reizes mēnesī,
- telpu uzkopšana 1 reizi nedēļā,
- atkritumu iznešana,
- veļas nomaiņa, veļas nodošana mazgātavā un saņemšana,
- komunālo, kā arī citu maksājumu kārtošana,
- ūdens piegāde,
- kurināmā piegāde telpās, krāsns kurināšana,
- personiskā aprūpe (mazgāšanās, nagu griešana, skūšanās, palīdzība ēdienu gatavošanā, trauku mazgāšana),
- fizisko aktivitāšu veicināšana.
5. Ceturtā līmeņa aprūpe ietver:
- pārrunas par nepieciešamo aprūpi, sabiedrībā notiekošajiem procesiem,
- ārsta un citu medicīnas darbinieku izsaukšana,
- medikamentu, rūpniecības preču un pārtikas produktu iegāde,
- veļas mazgāšana,
- komunālo, kā arī citu maksājumu kārtošana,
- pavadoņa pakalpojumi personai valsts un pašvaldību iestāžu apmeklēšanā iestādēs ne biežāk kā 2 reizes mēnesī,
- telpu uzkopšana 1 reizi nedēļā,
- atkritumu iznešana,
- veļas nomaiņa, veļas nodošana mazgātavā un saņemšana,
- komunālo, kā arī citu maksājumu kārtošana,
- ūdens piegāde,
- kurināmā piegāde telpās, krāsns kurināšana,
- personiskā aprūpe (mazgāšanās, nagu griešana, skūšanās, palīdzība ēdienu gatavošanā, trauku mazgāšana),
- fizisko aktivitāšu veicināšana.
- ēdiena pagatavošana un klienta barošana,
- izkļūšanas un iekļūšana gultā,
- tualetes apmeklēšana,
- apģērbšana, noģērbšana,
- nespēja kontrolēt izvadi un veikt pašaprūpi.
6. Gadījumos, kad klientam nepieciešama Ceturtā līmeņa aprūpe, sociālais dienests koordinē klienta ievietošanu īslaicīgās vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
Saistošo noteikumu Nr. 14/2019 “Par aprūpes mājās pakalpojuma organizēšanu Ozolnieku novadā” paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
1.Projekta nepieciešamības pamatojums |
Pašvaldības pilnvarojums izstrādāt saistošos noteikumus par sociālā pakalpojuma organizēšanu izriet no sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3.panta trešās daļas. Sakarā ar normatīvo aktu maiņu, 2011.gada 9.augusta saistošie noteikumi Nr.15/2011 “Par aprūpi mājās” uzskatāmi par novecojušiem. |
2. Īss projekta satura izklāsts |
Noteikumi nosaka sociālās aprūpes pakalpojuma “aprūpe mājās” saturu un apjomu, tā piešķiršanas un pārtraukšanas, saņemšanas un samaksas kārtību, pakalpojuma veidus, līmeņus, kā arī lēmumu par pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību. |
3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz pašvaldības budžetu |
2019.gada Sociālā dienesta budžetā ir ieplānoti līdzekļi sociālās aprūpes pakalpojuma “aprūpe mājās” apmaksai. Noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
4. Informācija par plānoto projektu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā |
Saistošo noteikumu īstenošanai netiek prognozēta tieša finansiāla ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. |
5. Informācija par administratīvajām procedūrām |
Institūcija, kurā privātpersonai jāvēršas sociālās aprūpes pakalpojuma “aprūpe mājās” saņemšanai, ir Ozolnieku novada Sociālais dienests. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām |
Konsultācijas ar privātpersonām nav notikušas. |
Ozolnieku novada domes priekšsēdētājs Dainis Liepiņš